|_.-'زخرف الهی'-._|

پیام های کوتاه
بایگانی

اولین قطعه: بخش دوم

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۱۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش دوم از قطعه تلاوت استثنایی استاد حصان را تقدیم حضورتان می‌نمایم.

این قطعه همانگونه که گفتیم، از استاد «محمد عبدالعزیز حصان» هست.

لقب ایشان «استاذ الوقف و الابتداء و التلوین النغمی» به معنای «استاد وقف در انتهای عبارات»، «استاد شروع در ابتدای عبارات» و «استاد رنگ‌آمیزی آهنگین» قرآن است.

به همین دلیل هم در انتقال معنا بر اساس موسیقای کلام وحی، بسیار تبحر دارند.

امید که از تلاوت ایشان بهره معنوی و تدبری داشته باشید.



«فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَمِنَ الْقُرْآنِ!»: «عَسَى رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ»

«أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا!»:

در بخش دوم تلاوت ایشان هم‌زمان به سه منظور اقدام به نگه‌داشتن و برگرداندن نوت اجرای تلاوت می‌نمایند.

اول: تجدید نفس و رفع خستگی {هم برای شنونده و هم برای تلاوت قطعات بعدی برای قاری}

دوم: توجه به بازگشت در توبه

سوم: اینکه خداوند به بنده رحم نموده و توبه او را خواهد پذیرفت.

قاری محترم در تلاوت «عَسَى» از اماله کبری {به معنای میل دادن حرف الف مدی به یاء مدی و تلفظ آن شبیه حرف کسره کشیده فارسی} استفاده می‌کند که این امر قدری ملاحت جزای توبه را بیشتر می‌کند.

در تلفظ واژه «رَبُّکُمْ» که در این روش به شیوه «رَبُّکُمُوا» تلاوت می‌شود، نحوه تلاوت واژه، و افزودن مصوت {یا حرف صدا دار او} انسان را به خدا نزدیکتر نشان می‌دهد.

مثال آن هم در فارسی وجود دارد: بلا تشبیه پدری که به فرزند خود با عبارت «بابایی» که معادل «پدر جان» است، خطاب می‌کند.

عبارت «أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ» به معنای «پاک کردن گناهان از شما بندگان» است. در اجرای تلاوت واژه «سَیِّئَاتِکُمْ» قاری بنا به روشی که تلاوت می‌کند، حرف مدی را 4 حرکت می‌کشد.

همانگونه که قبلاً نیز توضیح داده شد، کشش حروف دلالت بر عظمت،‌کثرت و شدت دارد. با این توصیف، قاری تلاش دارد معنا را این‌گونه منتقل کند که «هرچقدر هم که گناهان شما زیاد باشد، امید داشته باشید که خداوند «همه» آن‌ها را ببخشد!»

عطف به بخشش همه گناهان، عبارت «وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» است که قاری تلاش می‌کند با تقطیع به جا و دقیق آیه تنها بخش «وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ» را تلاوت نماید تا اولاً این ابهام را برای توجه بیشتر شنونده ایجاد نموده و ثانیاً با این ابهام، عظمت و شکوه این باغ‌ها را نمایش دهد.



عبارت انتهایی این قطعه «وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ» است. ایشان در تلاوت بخش «وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» به نحوه تلاوت «جَنَّاتٍ» دقت داشته باشید که استاد حصان به خوبی اجرای تحریر سرعتی دارند تا زیبایی باغ‌های بهشتی را برسانند.

ایشان در اختلاف قرائتشان برای پیامبر واژه «نبِیء» از ریشه «نبأ» به معنای آگاهی استفاده می‌نماید که معنای آن در فضای آیه، اطلاع و یقین پیامبر به مسئله معاد و یادآوری آن به مؤمنان است.

به عقیده حقیر ادامه تلاوت ایشان دارای دو دقت نظر است:

اول آنکه به جای اینکه برای قید «مِن تَحْتِهَا» از تحریر نزولی استفاده نماید، از تحریر صعودی استفاده می‌نماید که این عدم تطابق تلاوت با معنا است؛ مگر آنکه بگوییم که ایشان قصد داشته بگوید: «نهرها و جویبارها در فاصله بسیار زیادی از سطح، در پایین باغ‌های بهشتی قرار دارد!» که به نظر حقیر، علیرغم احترامی که برای لقب ایشان در هماهنگ‌سازی موسیقای کلام وحی با معنای آیات قائل هستم، باید بگویم جای اشکال بوده و این برداشت از ظاهر کلام برداشت نمی‌شود.

دومین دقت نظر این است که ایشان پیامبر را از «وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ» جدا می‌سازد. شاید بتوان این تقطیع را به دلیل کوتاه بودن نفس ایشان که معروف هم هست دانست و به احتمال قوی هم همین باشد؛ لکن بحث ولایی است و دامنه آن از شخص امیرالمومنین تا مؤمنان حقیقی کشیده شده است. {این مقدار را ممکن است بتوانیم به دلیل اطلاق خطاب قرار دادن همه مسلمانان از سوی خداوند با ریشه ایمان، شیعیان غیر دوازده امامی و اهل سنت نیز توسعه دهیم}

خوب شما را تا نقدی دیگر به خدا می‌سپارم؛ امید که مورد عنایت و دقت نظر قرار گیرد.

ضمناً نظرات موافق و مخالف و یا تأثیرگذار را در نظرات هر پست بگذارید تا استفاده همگان بیشتر صورت گیرد.

با قرآن مأنوس باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۰۶
علی دهقان منشادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی